Előbb-utóbb minden résztvevő számára világossá válik a beruházók és a szállítók érdekeltsége is. Több olyan informatikai rendszert említhetünk, amelyek használata elmaradt a várakozástól, sikeres volt a projekt, a szállító is, a megrendelő is elégedett, a rendszert mégis csak néhányan használják... A közigazgatás számára készülő rendszerek esetében - a példánál maradva - a használat mértéke az állampolgárok használati szándékán múlik alapvetően. Természetesen azon háttérrendszereket, amelyek elősegítik a közigazgatás működtetését a dedikált felhasználók munkakörüknél fogva használják, de a közvetlen elérésű megoldások az állampolgár választására vannak bízva. Néhány "nemszeretem" ügy elintézésénél kötelezővé tehető az elektronikus ügyintézési út választása (pl. elektronikus bevallás) de a szolgáltató állam/szolgáltató közigazgatás filozófiája alapvetően az esélyegyenlőség biztosítása miatt a választást az ügyfélre bízza. Be kell látnunk, hogy az elkészült rendszerek tényleges használata olyan társadalmi feladattá, elhivatottsággá válik, olyan szemléletváltáson alapuló pozitív hozzáálláson múlik, amely gerjesztése a civil szféra részéről lehet a leghatékonyabb. A különböző szövetségek, egyesületek, érdekképviseletek általában egy jól megfogható ügy mögé állnak. Az elektronikus közigazgatási rendszerek használata is jól megfogható ügynek tűnik, oly mértékben, hogy akár több szervezet is a szárnyai alá veszi használatuknak népszerűsítését. De legyünk őszinték magunkhoz, a központi "rendszerek" propagálása történelmileg kellemetlen érzéseket vált ki. A szelektív hulladékgyűjtés elterjedésének tanulságai alapján jól látható, milyen nagy mértékben befolyásolja a "rendszer" használatát az azt kiszolgáló környezet. Amikor a korai fázisban híre ment, hogy a szelektíven gyűjtött hulladékokat a telepen együtt kezelik, a leendő "felhasználókban" komoly visszatartó erőt váltott ki. Hasonló reflexiókra számíthatunk, ha az elektronikus dokumentumaink (beadványaink) feldolgozása, használata során azokat kinyomtatják, fénymásolják, kézből-kézbe adva intézik a hivatalos ügyeinket. A példánál maradva viszont az elmúlt két év során, a korábbi évekhez képest felgyorsult a szelektív gyűjtés "használata". Nem elég a következetes munka, a folyamatos kommunikáció, lássuk be, hogy igen érzékenyek vagyunk az új folyamat teljeskörű megvalósítására.