Keresés:
Keres
Elektronikus számlák befogadása, E-dokumentumok a cégek gyakorlatában Thursday, March 4, 2010
Elektronikus dokumentumok hosszú távú archiválása dr. Berta István Zsolt, Microsec Kft.
 
Elektronikus dokumentumok hosszú távú archiválása
dr. Berta István Zsolt
Microsec Kft.

A papír alapú aláírásokhoz hasonlóan elektronikus aláírás esetén is fennáll az a probléma, hogy a "régen" készült aláírások hitelességét nem könnyű megbízhatóan ellenőrizni. Az elektronikus (és elektronikusan aláírt) dokumentumokat is speciális körülmények között, biztonságosan kell tárolni, hogy a dokumentum (és a rajta lévő aláírás) ne sérüljön meg, és a dokumentum hitelessége hosszú távon - akár évtizedekig, sőt évszázadokig is - biztosítható legyen. Ennek keretében rendszeresen új, és egyre erősebb időbélyeggel kell ellátni a megőrzött dokumentumokat, aláírásokat, időbélyegeket. Az archiválás jogszabályi kereteit a digitális archiválásról szóló 114/2007. GKM rendelet határozza meg. A rendeletben meghatározott követelményeknek teljesítésének egyik legegyszerűbb módja, ha a Nemzeti Hírközlési Hatóság által nyilvántartásba vett, minősített archiválás szolgáltatót bízunk meg e feladattal. Ennek egyik fő előnye, hogy ha egy dokumentumot minősített archiválás szolgáltató archivál, akkor az elektronikus aláírásról szóló törvény szerint vélelmezni kell, hogy az archiválást "jól" végzi, és az archivált aláírás valóban érvényes. A minősített archiválás szolgáltató jogi és anyagi felelősséget vállal az archiválásért, így aki minősített archiválás szolgáltatót bízott meg, az kellően gondosan járt el az archiválással kapcsolatban.