A rendezvény célja rávilágítani az elosztott, komponens alapú szoftverfejlesztés, a szolgáltatás központú munkafolyamat tervezés, és az elemi funkcionális tervezés összeségeként értelmezhető szolgáltatás orirentált programrendszerek előnyeire, felhasználási lehetőségeire, tapasztalatokra. Jelen konferenciánk előkészítő rendezvénye egy SzOA-DMS konferenciának, amelyen bemutatjuk a robosztus, több évtizedes múlttal rendelkező dokumentumkezelő rendszerek, és a modern SzOA platformon alapuló szoftvermegoldások kapcsolatát, a tisztán SzOA alapú dokumentum menedzsment megoldások hosszútávú előnyeit.
Ahhoz, hogy a SOA (Service Oriented Architecture, http://en.wikipedia.org/wiki/Service_Oriented_Architecture),
illetve az ASP (Application Service Provider, http://en.wikipedia.org/wiki/Application_service_provider)
alapú működést megértsük szükség van a szolgáltatások ("services") fogalmát tágítani, általánosabban értelmezni. Bizonyos operációs rendszerek képesek "szervízek" futtatására, (amelyet az angol terminológiában ugyanazzal a szóval jelölnek), amelyek olyan kis programocskák, amelyek ütemezetten és teljesen önállóan futnak. Szervereken a használt alkalmazások háttereként, folyamattámogatást, és üzenetközvetítést, riasztást szokás szervízekre írni. Természetesen a "szolgáltatás orientált" (service oriented) kifejezés ennél már tágabban értelmezett, hiszen pl. a BEA Weblogic termék önálló szoftvertermékként futtatja az előbb említett szervízekhez hasonló "programocskákat". Ezzel a kis technikai bevezetővel arra akarunk utalni, hogy az egyre népszerűbb SzOA ("buzzword"?) kifejezés igen megalapozott évtizedes gyökereken nyugszik. A forradalmi hatást legfeljebb az adja, hogy az elmúlt évtizedben kialakult monolit alapú (ERP, CRM, gyártás támogatás, levelező rendszer, stb.) nagyvállalati informatikai rendszerek egymás mellett élésének (integráció, interfészek segítségével) súlya összeroppasztani látszik a mai IT szervezetek működését. Ebből az igen nehéz súlyú helyzetből (szinte finanszírozhatatlan éhségű a nagyvállalati IT), talán kiút a SzOA konszolidáció, amely teljesen átalakítja a dobozos termékeken alapuló igen szövevényes helyzetű nagyvállalati rendszereket.
Hogyan vezet a SOA a közigazgatáshoz? Kézenfekvő a következtetés, hogy a közigazgatási ügyek, mint egyedi szolgáltatások (lásd: e-ügyintézés), könnyen ráültethetőek egy "szolgáltatás buszra" (ESB: Enterprise Service Bus), amely kellően rugalmas, és könnyen üzemeltethető. A magyarorszag.hu honlapon elérhető több mint 5000 ügyleírás alapján elképzelhető mekkora feladat lenne, a ma intézhető ügyek elektronikus támogatásának informatikai megszervezése. Az EU is csupán annyit döntött, hogy nevesített 20 olyan közszolgáltatást, amelyek elektronikus támogatása célravezető, preferált. A tagállamok közti eltérések miatt Magyarországon az EU20 szolgáltatások, gyakorlatilag 27 ügyet fednek le. SzOA Konferenciánk ezáltal egyaránt szól a versenyszféra ügyfeleinek és felhasználóinak, akik valószínüleg még a forradalmi hatás lezajlása előtt állnak, és éppen a nemzetközi SOA tapasztalatokat keresik az üzleti döntéseik megalapozásához, valamint a közigazgatás reformja iránt érdeklődőkhöz is szólunk, hiszen több előadónk kifejezetten a közigazgatási szolgáltatások SOA alapú, és talán erősebben szabályozott, szabványosított formájának a bevezetési előnyeiről fog szólni.