Keresés:
Keres
Hogyan tovább iratkezelés?
2000 óta éppen tíz év telt el, ez jó apropó egy kicsit visszatekinteni, és megjósolni mi vár az iratkezelésre az elkövetkező öt évben
Thursday, June 10, 2010
Letöltések
Iratkezelés Csiba András, Számadó (pdf)
Dokumentumkezelő rendszer egyenlő negyvenkettő (42)? Pomaházi Sándor, e-Corvina Informatikai Szolgáltató Kft.
Módosult az iratkezelés követelményeiről szóló kormányrendelet, Dr. Hollósi Gábor, Magyar Országos Levéltár
Mi lesz veled Kedves E-mail? - a vállalati kommunikáció közeli jövője, Krasznay Csaba
A besurranó dokumentumkezelés esete Gazsó Zoltán, Regatta
Az irodák és a dokumentumok a felhőkbe költöznek, Gasparetz András, Pannon Egyetem
Hogyan tovább szkennelés? Pataki Tamás Canon
A dokumentumkezelés rögös útján, Ács Zoltán, Eurodoc2000
Tanulságok az IT korszak előtti iratkezelésből, Csiba András, Számadó kft.
DMSLabor az iratkezelés bevezetési titkai
DMSLabor_Konf_54
5/25/2010 11:02:33 AM
dr.Haraszti Miklós
A rendezvényhez kapcsolódó korábbi konferenciánk: "Hagyományos iratkezelés az elektronikus dokumentumok világában" címmel (2009. szeptember 30.) megtalálható az eseménynaptárban, az előadások letölthetőek, megnézhetőek.
5/21/2010 1:02:21 PM
dr.Haraszti Miklós
Ide várjuk a rendezvénnyel kapcsolatos észrevételeket, kérdéseket, hozzászólásokat.
 
 
 Helyszín: Budapest Főváros Levéltára, 1139 Bp. Teve u. 3-5.

Bár a témakör alapvetően érinti a mai modern informatikát, mi mégis "hagyományosan" ülünk a lóra, és az iratok, a papír alapú dokumentumok felől közelítünk. Áttekintjük az elmúlt 10 év (2000-2010!) iratkezelési mérföldköveit (elektronikus aláírás törvény, MOREQ2, elektronikus adóbevallás, elektronikus számla, PDF/A szabvány, jogszabály alapján tanúsított iratkezelési szoftverek a közszférában, archiválási rendelet, elektronikus cégeljárás, csak elektronikus úton intézhető ügyek, stb.), és az informatika által nyújtott technológiai lehetőségek tükrében megvizsgáljuk milyen jövőkép vázolható fel a vállalati, céges iratkezelés számára.

Valóban teret hódítanak az elektronikus dokumentumok az üzleti folyamatokban?
Visszahat (vagy visszaüt?) a vállalatirányító rendszerek (ERP) terjedése a hagyományos iratkezelésre?
Megoldja végre valaki az archiválási problémákat?
Szükségem van továbbra is iratkezelési szabályzatra?
Beolvadnak a dokumentumok az üzleti folyamatok menedzselésébe (BPM)?
Meddig fogjuk folyosókon keresztül keresni, kutatni a nemrég készült kimutatást/iratot (persze, hogy csak papíron van meg...)?
Mit tegyek, ha az ügyfél/vevő/partner csak elektronikus formátumú bizonylatot küld?
Kell-e számítógép az irattárba?
Hová telepítsem a szkennert, és milyen típusút érdemes rendszeresen használni?
Postafiók, postabontó, feldolgozás, selejtezés, újra lehet ezt gondolni?

Természetesen egyetlen alkalommal minden kérdést nem lehet megválaszolni. Bármennyire is merész, 10 évre visszatekintve némi bizonyossággal állíthatunk néhány keserű pirulát:

- az elektronikusan aláírt dokumentumok térhódítása nem tört át falakat
- az informatikai rendszerek terjedése nem csökkentette jelentősen a papír alapon előállított bizonylatok számát
- az üzleti e-mailek forradalma és lángolása szinte lezajlott, jelentősége nagy mértékben csökkent
- szerződési és számlázási folyamataink (és szokásaink) alig változtak

Egy vállalat működése elképzelhetetlen szabályozott iratkezelés nélkül. Ráadásul vannak olyan fizikai objektumok, helyiségek (postafiók, központi fax, irattár, stb.), amelyek determinálják valamilyen iratkezelési szisztéma működését, és működtetését, így a szervezeti háttér (adminisztrátorok, irattárosok, ügyintézők, stb.) is részben biztosan adott. Ezek a "kötelező" alapok, ahonnan igen szerteágazóan, és változatosan épülhetnek fel a különböző cégek, vagy akár azon belüli szervezetek iratkezelési rendszerei.

A piaci tapasztalatok, a bevezetési referenciák és értékek dzsungelében eligazodni igen nehéz, amikor érvelni kell, mindenki talál a saját szempontjainak (pro és kontra) igen megfelelő hivatkozási alapot, így a kezdeményezések sokszor megrekednek a kezdeti vita szintjén. Vannak viszont könnyen menedzselhető, látványos és közérthető megoldások, amelyek jó alapot képezhetnek az iratkezelési fejlesztések megalapozásához. Az egyik ilyen "megoldás" a központi érkeztetés, vagy postabontó létesítése, amely látványosan egyetlen közös mederbe tereli a beérkező papír alapú dokumentumok folyamát. Amennyiben ez fizikai kialakítással is párosul, megalapozzuk azt a rendszerfejlesztési környezetet, amely költséghely viselőként, hosszú távon működve hátteréül szolgál az egymásra épülő fejlesztéseknek. Haladhatunk fordítva is, és tegyük rendbe az irattár környezetét, és legfőképp integráljuk "vissza" a mindennapi üzleti működésbe (informatikai rendszerrel is!). Ez a megközelítés kevésbé látványos, de jóval determináltabb: az aktuális irattári helyiségünk telítődése fejünk felett lebegő kardként követeli a valamilyen megoldást. A kezdet és a vég összekapcsolásával (hozzuk össze a postabontót az irattárral) már olyan erős irat- és dokumentumkezelési "központot", szigetet hozhatunk létre, amely korszerű, modern és időtálló megoldásokra is lehetőséget nyújt (digitalizálás, archiválás, adatszolgáltatás kifelé és befelé egyaránt, stb.) "Középen haladva" is látványos sikereket lehet elérni, a belső, cégen, szervezeteken belüli, iratok áramlásának elektronizálásával. A többszintű számlaigazolási folyamatok (vezetői jóváhagyások) jól mutatják milyen buktatókra kell felkészülni (pl. helyettesítés, jóváhagyás elakadása), és milyen hatásos előnyök érhetőek el (ami papíron 1-2 hét, elektronikusan lecsökken 2-4 napra ) a belső iratáramlás nagyobb, vagy teljes mértékű elektronikus útra terelésével.

Nézhetjük más cégek iratkezelési megoldásait irigykedve, vagy elgondolkodhatunk, hogy mi magunk, a saját szervezetünk, vagy cégünk mikor, milyen területen, milyen irányba léphet magabiztosan az iratkezelési (és nem utolsó sorban dokumentumkezelési) megoldások fejlesztésében.

 

Részvételi feltételek:
A rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött, melyet a konferencia honlapján, a „Regisztráció” feliratra kattintva tehet meg.
Budapest Főváros Levéltárának köszönhetően levéltárosok számára a belépés díjtalan. Más szervezetek képviselői számára előzetes átutalással illetve a helyszínen történő készpénzes fizetés esetén a részvételi díj 10000.- Ft + áfa (bruttó 12.500.- Ft) 
A regisztrációkor megadott e-mail címre automatikus válaszlevelet küldünk, amely további információkat tartalmaz a rendezvénnyel kapcsolatban. Részvételi szándékát jelezheti az mharaszti@dmslabor.hu címen, vagy telefonon: +36/20/469-5550 is.
 

Tervezett program
10:00 Dokumentumkezelő rendszer egyenlő negyvenkettő (42)?
  Pomaházi Sándor
  e-Corvina Informatikai Szolgáltató Kft.
10:30 Módosult az iratkezelés általános követelményeiről szóló kormányrendelet (335/2005)
  Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Kormányzati Gyűjtőterületi Főosztály
  Magyar Országos Levéltár
11:00 Mi lesz veled Kedves E-mail?
  Krasznay Csaba
  Krasznay Csaba önálló oldala
12:00 A besurranó dokumentumkezelés esetei
  Gazsó Zoltán
  Regatta Projekt kft.
12:30 Az irodák és a dokumentumok a felhőkbe költöznek
  Gasparetz András, címzetes egyetemi docens
  Pannon Egyetem
12:50 Hogyan tovább szkennelés?
  Pataki Tamás
  Canon Hungária Kft.
13:40 A dokumentumkezelés rögös útján
  Ács Zoltán
  Eurodoc2000
14:10 Tanulságok az IT korszak előtti iratkezelésből - fejlődés vagy forradalom?
  Csiba András
  Számadó Kft.
14:40 Iratkezelési megoldások bevezetésének titkai
  dr.Haraszti Miklós
  DMSLabor
Hogyan tovább iratkezelés? BFL, 2010. június 10.
A konferencián készült fényképek. A nagyobb felbontású eredeti képek e-mailben kérhetőek: maharaszti@dmslabor.hu