Keresés:
Keres
Cikkeink
Blog (11 cikk)
Iratkezelési megoldás bevezetésének titkai
Hogyan tovább iratkezelés?
Elekronikus számlázás jelentősége a turisztikában.
Szakmai konvergencia a dokumentumkezelésben
Hogyan tovább DMS?
Hogyan épül fel a sikeres DMS projekt-csapat?
Az Excel táblák jelentősége a dokumentumkezelésben
Dokumentum adatok értelmezése
Információ, Dokumentum, Tartalom, és Tudás
Mire archíváljunk?
Vonalkód alkalmazása az irattárakban
 
DMS K+F (1 cikk)
Előadóink tollából (5 cikk)
Konferencia beharangozó (30 cikk)
Vegyes (1 cikk)
 
Az Excel táblák jelentősége a dokumentumkezelésben

A korszerű rendszerek a WEB alapú adatfeltöltésen kívül, egyre szélesebb körben nyújtanak lehetőséget tömeges adatbevitelre interfészeken keresztül, akár XLS fájlokból is.

A megoldás nem újkeletű, a találékony felhasználó a PC elterjedése óta hoz létre saját használatú különböző formátumú állományokat. A kezelendő, illetve nyilvántartandó adatok többsége ilyen személyes "nyilvántartásokban" képződnek, melyek igen nehezen szabályozhatóak vagy terelhetőek szofisztikáltabb megoldások felé. Az ablakozó rendszerek megjelenése előtt a hagyományos TXT állomány volt a legelterjedtebb, az ASCII kódkészlet szerint alkalmazott karakterek a mai napig szinte bármely digitális rendszer számára értelmezhetőek maradtak. A szövegszerkesztő programok elterjedésével a különböző fájlformátumok a puszta adatinformáción kívül a megjelenésre vonatkozó egyéb információt is a fájlban tárolják, ezért egy ma már nem használt szövegszerksztő fájljait nem tudjuk egyszerűen megnyitni. Mindmáig megmaradt viszont a TXT formátum mentése, tehát még mindig az egyik legegyszerűbb "adatmigrációs" formátum a szöveges fájl (TXT). Ennek adatbázisokra formázott változata a vesszővel elválasztott szöveges állomány (CSV), ahol a vessző (vagy pontosvessző) karakter választja el a táblázat oszlopainak elemeit, és a sor végi "ENTER" jelzi a következő sorát a táblázatnak. A "CSV" fájlok a relációs adatbáziskezelő rendszereknek természetes import formátumai, a TXT-hez hasonló univerzalitással és felhasználhatósággal rendelkeznek.

Gyakorló felhasználó ezen ismeretek ellenére irodai szoftvercsomag termékeit használja, szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt, prezentációs alkalmazásokat. Az így képződő (egyelőre lokális és személyes használatú) állományok a munkaviszony révén vállalati dokumentumokká válnak, nagyjából akkor, amikor jogszerűen valamely munkatársunknak továbbítjuk. (Persze a kutyám fényképe a mellékletben még nem tartozik ebbe a körbe) Sokan nem gondolják végig, hogy melyik az a pillanat, amikor a vállalat számára őrzési idővel megáldott kezelendő dokumentumot hoznak létre. Sokan nem is szabályozzák e területet, csupán a papír alapú, jól kézben tartható területre. Könnyen belátható, hogy az informatikai fejlődés, és a rendszerek használata már jóideje átlépte azt a határpontot, amikor megelégedhettünk, az elektronikus dokumentum kinyomtatásával és aláírásával a hitelessé tétel érdekében.

Az elektronikus dokumentumkezelő rendszerek mint bináris állományra (univerzális fájl) tekintenek a "kezelendő" dokumentumra. A szövegszerkesztő, a táblázatkezelő, vagy akár a szkennelő alkalmazás képfájljai épp úgy válnak az elektronikus dokumentumkezelő rendszer részévé, mint a papíron érkezőek a hagyományos iktató rendszerekben. Azt hisszük, hogy a táblázatkezelő, vagy a szövegszerkesztő tipizálja a dokumentumainkat, de könnyen mutatható elrettentő példa: a projekt során rengeteg emlékeztető készül, az egyiket kézi vázlatként beszkenneljük, a másikat szövegszerkesztőben írjuk, a harmadikat a külső partner faxon küldi, a negyedik mástól érkezik e-mailben, az ötödik word dokumentum levél csatolmányaként, és valaki az egyiket épp postára adta... Ezek a dokumentumok mind ugyanannak a projektnek az "emlékeztetői". A típus a tartalom alapján /emlékeztető/, a megjelenési formája pedig igen sokrétű. Ha a típus a papír, a levél, a melléklet, a fájl, és a szkennelt kép, akkor jól látszik, hogy akár különböző rendszerek különbözőképpen kezelve jelenítik meg számunkra. Ha fax, akkor a faxok között kell keresni, ha iktatott irat, akkor az iktatórendszerben, ha mi írtuk, akkor a megfelelő mappában, stb. Holott valószínüleg, "csupán" a projekt emlékeztetőit olvasnánk végig mondjuk időrendi sorrendben. A példából jól látható, hogy a leghatékonyabb dokumentumkezelő rendszer sem fog rajtunk segíteni, ha a kommunikációt -legalábbis a hivatalos kommunikációt- nem szabályozzuk. A fenti példára egyszerű megoldás, ha a fax e-mailként érkezik, ha a levél melléklete elektronikus dokumentumként kezelődik, és ha a szkennelő alkalmazás a DMS rendszerbe továbbítja a papír dokumentum elektronikus "másolatát". Ezzel máris megteremtettük az elvi lehetőségét annak, hogy az "emlékeztetők" között keressünk függetlenül attól, hogy az milyen formában keletkezett, vagy érkezett.

Hasonló cikkek
Biometrikus aláírás alkalmazhatósága, megvalósítási alternatívák, technológiák
Elektronikus számla lehet a dokumentumkezelés katalizátora
Iratkezelési megoldás bevezetésének titkai
Hogyan tovább iratkezelés?
Elektronikus Hitelesség, Elektronikus Aláírás ECDL modulkönyv
Hozzászólás a cikkhez:
Hozzászólás:
  OK